A Netalfa Kft. elsősorban informatikai alap infrastruktúra szinten nyújt megoldásokat. Ez azt jelenti, hogy az ügyviteli rendszerek és egyéb üzletvitellel szorosabban összefüggő szolgáltatásokat tipikusan ügyfeleink kezelik, mi ezek számára biztosítjuk a megfelelő alapot az igényeknek megfelelően.

Bizonyos feladatok megvalósítására több gyártó termékei is rendelkezésre állnak palettánkban, minden esetben a konkrét igényekhez, környezethez legmegfelelőbbet választjuk ki (szempont a funkcionalitás, integrálhatóság, ár, …).

Erőforrás konszolidáció

Egy cég működése szempontjából teljesen mindegy, hogy az üzleti folyamatokat hány és milyen kiszolgáló (szerver) látja el. Ami fontos: minél gazdaságosabb legyen.

A napjainkban elterjedtebb virtualizációnak köszönhetően több virtuális kiszolgáló futtatható egyetlen fizikai gépen, így gazdaságosabb és rugalmasabb működés biztosítható:

  • kevesebb hardver tipikusan kevesebb pénzbe kerül, kevesebb áramot fogyaszt (közvetlenül és hűtés), kevesebb helyet foglal
  • megbízhatóbb hardverek megbízhatóbb működést jelentenek (garancia szolgáltatással kiegészítve)
  • rugalmasabb erőforrás használat: könnyebb bővíthetőség, módosíthatóság
  • rugalmasabb működés: új szolgáltatás bevezetése nem feltétlenül párosul teljes hardver beszerzéssel és fordítva: hardver cserét nem kell szoftver cserével is összevonni

Milyen esetekben jelenthet megoldást a virtualizáció, számítógépek összevonása? Bármilyen esetben megfontolandó, amennyiben a fizikai kiszolgálón egyetlen operációs rendszer fut, néhány tipikus eset:

  • régi infrastruktúrák, melyekhez sok-sok éve nem nyúlt senki (ezek a rendszerek tipikusan hatalmas üzleti kockázatot jelentenek, hiszen meghibásodás esetén teljesen bizonytalan, hogy milyen és mekkora kiesést okoznak az adott cégnek)
  • valamilyen kompatibilitás miatt régi hardvereken futó rendszerek
  • egyre ritkábban fordul elő: a virtualizációs technológia nem ismerete, illetve bizonytalanság a technológiával kapcsolatban

Előfordulhatnak speciális esetek, amikor egy rendszer nem virtualizálható vagy nem célszerű virtualizálni, de ez ritka.

A virtualizációnak további előnye, hogy bevezetését követően minden további migráció, hardver csere sokkal rugalmasabb lesz, jelentősen csökkentve a migrációk kockázatait.

A Netalfa Kft. elsősorban VMware virtualizációval foglalkozik (VMware ESXi, vSphere).

A virtualizáció nemcsak telephelyen futó fizikai kiszolgálókon valósítható meg, hanem felhő-szolgáltatásként is igénybe lehet venni: ez esetben nincs szükség beruházásra, csak használat alapú szolgáltatási díjat kell fizetni.

Üzletmenet-folytonosság biztosítása

Minden cég számára fontos a folyamatos működés. Az informatikai rendszereknek jellemzője, hogy 1-1 hardver számos munkatárs számára biztosítja a működési hátteret, így annak kiesése nemcsak egy, hanem több, akár a teljes cég működését is megállíthatja.

Tevékenységtől és céges folyamatoktól függő kockázatot jelent az informatikai infrastruktúra, a felelős döntéshozónak tisztában kell lennie a kockázatokkal.

Nem kellő minőségű rendszerekkel, garancia és támogatási szolgáltatás nélkül egy hardver hiba több napos leállást is okozhat, ami kisebb cég esetén is biztosan kimutatható kárt jelent, a presztízs veszteségről nem is beszélve.

Megfelelő technológiák alkalmazásával növelhető az informatikai infrastruktúra rendelkezésre állása, azaz minimalizálható a tervezett és tervezetlen leállások ideje. Ennek megvalósítása tipikusan egyedi egyeztetés eredménye figyelembe véve a helyi adottságokat, költségkeretet és pénzügyi preferenciákat.

Az informatikai rendszerek rendelkezésre állásának két fontos mérőszáma az RTO (Recovery Time Objective, azaz mennyi idő alatt érhető el ismét adott szolgáltatás) és az RPO (Recovery Point Objective, azaz mikori állapotra lehet visszaállni, másként kifejezve a tolerálható adatvesztés) különböző káresemények esetén. Az ideális természetesen a nullás érték (nincs leállás, nincs adatvesztés), a költségek ismeretében azonban tipikusan megengedőbbek az elvárások.

A rendelkezésre állás biztosításához megfelelő hardver és/vagy szoftver eszközöket kell alkalmazni, azokat megfelelően integrálni, üzemeltetni.

Adatok rendelkezésre állása, replikáció

Helyi infrastruktúra esetén fontos alkotó elem lehet egy redundáns tároló: ez egy olyan eszköz, melyben minden alkotó elemből legalább 2 darab van, egyetlen elem meghibásodását vagy kiesés nélkül, vagy automatikus áthidalással oldja meg. A Netalfa Kft. a Dell/EMC, Fujitsu és NetApp eszközeit forgalmazza, adott üzleti igénynek legmegfelelőbbet kiválasztva.

A Fujitsu Storage Cluster technológia akár adatközpontok közötti redundanciát is tud biztosítani adatvesztés és mindössze 2-3 másodperces szolgáltatás kieséssel.

Bizonyos esetekben előnyösebb az adatreplikáció szoftveres biztosítása, a Zerto technológiája 15-20 másodperces adatkiesést tud biztosítani akár nagyon távolságon keresztül is.

Szolgáltatások folyamatossága

Az adatok önmagukban nem biztosítják a működést, biztosítani kell az adatok hozzáférhetőségét akár tervezett, akár tervezetlen leállások esetére is.

A virtualizációnak köszönhetően olyan szolgáltatások számára is biztosítható a magas rendelkezésre állás, mely funkcionálisan nincs erre felkészítve.

A szolgáltatások folytonossága lényegében észrevehetetlen vagy mindössze néhány perces leállásig automatizálható.

Biztonsági mentések, archiválás

A XXI. században elcsépelt igénynek tűnik a megfelelő biztonsági mentések emlegetése, azonban még mindig vannak infrastruktúrák, ahol vagy (szinte) egyáltalán nincsenek mentések, vagy ami van, az nem feltétlenül alkalmas a valós veszélyek elhárítására.

A biztonsági mentések célja, hogy megsemmisülő adatok visszaállíthatók legyenek. Megsemmisülést okozhat meghibásodás, rongálás, elemi kár, emberi mulasztás, a mentési eljárás része az üzletmenet-folytonossági tervnek.

Napjainkban talán a legvalósabb, minden napos veszélyt a zsaroló vírusok jelentik, melyek ellen az egyetlen hatékony megoldás a megfelelően kialakított biztonsági mentési rendszer: a zsaroló vírusok ne érjék el a mentések, illetve ne a titkosított fájlok legyenek mentve.

A folyamatosan fejlődő internet kapcsolati technológiáknak köszönhetően könnyen és gazdaságosan oldható meg az adatok telephelyen kívüli mentése, mely a teljesség igénye nélkül a következő események ellen véd:

  • betörés, lopás (főleg kisebb cégek esetén, ahol 1-2 szerver könnyen elvihető)
  • víz-, tűzkár
  • természeti katasztrófa (földrengés)
  • szolgáltatói hiba (hosszan szünetelő áramellátás)

Archiválás a biztonsági mentésekkel ellentétben tervezett adat visszaállítási igényt határoz meg, a megoldás módja nagy mértékben függ a konkrét elvárásoktól és az alkalmazott rendszerektől.

Helyi infrastruktúra mentése

A telephelyen futó szolgáltatások, rendszerek biztonsági mentését operációs rendszer szintjén oldjuk meg, mely megoldásnak számos előnye van:

  • könnyen megadható a mentett adatok köre, minimális eséllyel maradhat ki valami fontos a mentésből
  • könnyű és gyors visszaállíthatóság: mivel az egész operációs rendszer környezet állítható vissza, ezért hosszadalmas telepítési és konfigurációs lépések kihagyhatók

Gyártók, melyek termékeit használjuk biztonsági mentésre: Nakivo, Veeam.

Az általunk használt szoftverek nemcsak rendszer, hanem fájl szintű, vagy akár alkalmazás objektum visszaállítására is képesek (például egyetlen levél).

Az adatok helyi mentése napjainkban tipikusan merevlemezre történik (kiszolgálón belül, esetleg NAS), ritkábban szalagra. A telephelyen kívüli mentés történhet saját infrastruktúrába vagy szolgáltatás részeként.

Felhő szolgáltatások mentése

Rohamosan terjednek a felhő szolgáltatások, amikor az ügyfélnek csak elő kell fizetnie és használni. Számos esetben rendkívül olcsó alternatívát jelentenek (tipikusan vállalati levelezés), azonban az alapszolgáltatások korlátozott mentési funkciót biztosítanak, így erről az előfizetőnek kell gondoskodnia.

Katasztrófa-elhárítás

A katasztrófa-elhárítás alatt elsősorban olyan informatikai folyamat értendő, mely egy telephely működésképtelensége/elérhetetlensége esetén másik helyszínen biztosítja az üzleti szolgáltatásokat.

Vannak cégek, melyek esetén telephely kiesés egyúttal a működés megállását is jelenti (telephelyen kívüli mentés ez esetben is javasolt az újraindítás biztosításához), de számos olyan cég van, mely nem engedhet meg magának hasonló leállást: akár üzleti, akár szabályozási okokból kifolyólag.

A katasztrófa-elhárításhoz biztosítani kell az üzleti rendszerek másik telephelyen történő elérhetőségét. Az RTO (kiesés ideje) és RPO (adatvesztés mértéke) üzleti döntés függő, néhány esetben nagy minőségbeli ugráshoz nem kell jelentősen többet költeni, de bizonyos lépcsők sokkal drágábbak lehetnek, így a két véglet és egy köztes alternatíva:

  • szinkron adatreplikáció és automatikus átállás: legfeljebb néhány perc szolgáltatás kiesés
  • néhány másodperces vagy órás adatkésleltetési adatreplikáció, kézi átállással (legfeljebb ~1 nap kiesés)
  • informatikai szolgáltatások visszaépítése telephelyen kívüli mentésekből (helyzettől függően néhány naptól – 1-2 hét)
  •  

Katasztrófa elhárításhoz építhető saját infrastruktúra másik telephelyen vagy szerverhotelben, illetve felhő szolgáltatás is igénybe vehető.

Távoli elérés

Napjainkban az informatika már nem telephelyhez kötött. Mindennapos példa erre a levelezés, mely a számítógép mellett a mindenhol jelenlevő telefonon is elérhető.

A levelezés mellett azonban egyre gyakoribb igény a fájlok és alkalmazások távoli, biztonságos elérése, biztonságos adatcsere partnerekkel.

A 2020-as év elején megjelenő világjárvány újabb szintre emelte ezt az elvárást, hiszen a távoli munkavégzés sok munkatárs számára nem kényelmi, hanem kötelező funkcióvá nőtte ki magát.

A Netalfa Kft. által kezelt infrastruktúrákat nem érte felkészületlenül a járvány, a megfelelő felépítés és eszközkészlet azonnali távmunkát tett lehetővé az ügyfelek számára rendkívüli beruházás nélkül.

Mobil iroda

Amennyiben egy cég nem rendelkezik saját informatikai infrastruktúrával (vagy akár telephellyel sem), felhő szolgáltatással is meg tudjuk oldani a munkakörnyezetet: ez esetben nincs másra szükség, mint megfelelő internet kapcsolatra, munkavégzésre alkalmas számítógépre.

Az üzleti adatok és szolgáltatások megbízható infrastruktúrán futva folyamatosan elérhetők, bárhonnan: otthonról, üzleti partnertől, szállodából, akár mobil internet kapcsolatról is.

Ha a cégnek van irodája, azzal is integrálható, például távoli helyszínről megoldható az irodában található nyomtatóra történő nyomtatás.

A szolgáltatás ára felveszi a versenyt egy egyszerűbb helyi “egy szerveres” rendszernél, megbízhatósága, használati rugalmassága azonban jelentősen jobb, ráadásul a megrendelőnek is kevesebbet kell informatikai kérdésekkel foglalkoznia.